در نشست اندیشه ورزی فکرانه بررسی شد:

فهم السؤال نصف الجواب!

فهم السؤال نصف الجواب!
 
به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، بیست و ششمین نشست اندیشه ورزی فکرانه با عنوان گره تحول بنیادین آموزش و پرورش و با موضوع " چگونه می توان سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را محقق کرد" برگزار شد.
 
در این دیدار که با حضور دکتر حمیدرضا آیت اللهی؛ استاد دانشگاه و مدیر عامل مجموعه آموزشی هدایت میزان برگزار شد، مسعود زین العابدین کارشناس مجری برنامه ضمن خوش آمد گویی به مهمان برنامه و مخاطبین برخط، اهداف، گزاره ها و موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را برشمرد و با بیان دیدگاه ها و نگرش صاحب نظران امر تعلیم و تربیت به بررسی اجمالی فرایند جاری سازی سند تحول پرداخت.
 
سپس مدیر عامل مجموعه آموزشی هدایت میزان به روند کلی برخی از فرایند ها و رویکرد ها اشاره کرد و گفت: چند رویکرد در نوع فعالیت ها در کشور وجود دارد، یکی از این دیدگاه ها از زاویه انتقاد و بعضا دلسردی به مسئله می پردازد و با گلایه گذاری از ساختار های نظام به آن نگاه می کند. این یک اپیدمی نامناسب در جامعه ما است و اگر بخواهد در نظام تعلیم و تربیت شیوع پیدا کند، فاجعه بار است. نقدی که در اینجا مطرح است وجود پدیده ای به نام سند نویسی در کشور است بدون آن که اجرایی و عملیاتی شود. ضمن آنکه در دستگاه های موازی نیز سند های مشابه وجود دارد.
وی به تفاوت نظام تعلیم و تربیت در میان نظامات دیگر پرداخت و گفت: بر خلاف نظامات سیاسی، اقتصادی و علمی و پژوهشی، نظام تعلیم و تربیت دستوری و از بالا به پایین نیست! زیرا در این نظام با یک ساختار مواجه نیستیم بلکه با اشخاص و انسان روبرو هستیم، یعنی مصداق حدیث شریف پیامر اسلام صلی الله علیه و آله که می فرمایند،" لَأَنْ یَهْدیَ اللهُ بِکَ رَجُلاً واحِداً خَیْرٌ لَکَ مِنَ الدُّنْیا وَ ما فیها " یعنی اگر یک نفر به وسیله تو هدایت شود، از دنیا و هرچه در آن هست برای تو بهتر است.
 
حمیدرضا آیت اللهی، شرط تحقق سند تحول را اجرای روش های ویژه ای دانست و بیان داشت:در گام ابتدایی، اجرای آن بخش از سند که درک و فهم می شود که حاصل آن رسیدن دانش آموزان به چه مرتبه ای از معرفت باشد باشد؟ چه بینش جدیدی میخواهیم برای این بچه ها ایجاد کنیم؟ چه مهارت و توانمندی میتوانیم برای آنان ایجاد کنیم.
 
آیت اللهی با اشاره به فراز ابتدایی سند تحول و مصادیق پرورش یک انسان با مشخصه های ارزش دینی گفت: این صفات و الفاظ که در بند های ابتدایی سند تحول گنجانده شده است بسیار ارزشمند و مفید است چراکه در صورت درک و وجود اراده برای تحقق هر یک از این گزاره ها، تحول شکل خواهد گرفت.
 
 وی تحقق الفاظ آرمانی در سند تحول را منوط به همت و اراده شخصی و تصمیم و خرد عقل جمعی هریک از عوامل دخیل اجرای آن دانست و افزود: اگر هر یک به نوبه خود و به سنت پیامبرانه معلمی در هدایت و تربیت دانش آموز ایفای نقش کنند، به گونه ای که نتیجه آن پرورش انسانی با فضایل اخلاقی باشد، می توان گفت که تحول ایجاد شده است.
 
مدیر عامل مجموعه آموزشی هدایت میزان در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر رویکرد شخصی معلم در مهارت آموزی دانش آموزان و سمت و سوی نظام تعلیم و تربیت به این مسئله گفت: رویکرد شخصی و روحیه خود افراد در تناسب با بستر رویش چنین تفکری که نظام تعلیم و تربیت می باشد، متفاوت است اما مسئله مهم این است که نظام تعلیم و تربیتی که چنین نیت و تفکری را در اشاعه فرهنگ مهارت آموزی (در زمینه های مختلف) دارد باید از ثبات و هوشمندی بالایی برخوردار باشد. اگر این نظام آموزش و پرورش که از لختی و گستردگی زیادی هم برخوردار است، به سمت چابک سازی و توانمند سازی برود، در این صورت است مسائلی از جمله اخلاق، تعلیم و تربیت، ارتقای دینی، نقش اجتماعی و .... به صورت هنری رایج در نظام تعلیم و تربیت جاری خواهد شد.
 
در پایان این جلسه حمید رضا آیت اللهی در پاسخ به این سوال که رکود و روز مرگی از نشانه های بارز دستگاه تعلیم و تربیت و نهاد وزارت آموزش و پرورش است گفت: نمی توان این حالات را به شخص و گروه خاصی نسبت داد، ممکن است در صورت حضور اشخاص دیگر هم به این صورت باشد اما راه حل این معضل ارتباط گیری موثر و مستمر با معلمان و اولیای مدرسه و ایجاد انگیزه و شور و اشتیاق برای ایجاد تحول در محدوده مدرسه است.


ارسال نظر
کاربر گرامی، برای ارسال نظر روی دکمه روبرو کلیک کرده و نظر خود را ثبت کنید