خبرگزاری فارس

«دختر خوب» چه دختری است؟/ «دختران» تبسم خلقت هستند

«دختر خوب» چه دختری است؟/ «دختران» تبسم خلقت هستند

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان،  «وقتی متوجه شدم که اولین فرزندم، دختر است، از این هدیه خداوند بسیار خوشحال شدم؛ به همسرم گفتم «احساس کردم که خداوند یک پشتوانه محکم برایم گذاشت»؛ بگذارید قصه خودم را بگویم. من فرزند چهارم خانواده هستم که فرزندان قبل از بنده، همه دختر بودند؛ مادرم تعریف می‌کرد هر بار که به پدر می‌گفتند که فرزندت دختر است، او خوشحال‌تر و متبسم‌تر می‌شد. وقتی این اتفاق در خانواده ما رقم خورد، باعث شد آن هویتی که باید برای بنده به عنوان یک خانم شکل بگیرد، صورت گرفت».

 

خانم عزتی ادامه می‌دهد: «به دنیا آمدن دختر در خانواده‌ای که نسبت به جنسیتش پذیرش دارند، خیلی کمک می‌کند که دختر شکوفا و بالنده باشد».

 

امروز روز ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر است؛ به همین بهانه میزگردی را با حضور مرضیه عزتی وظیفه‌خواه استاد دانشگاه و فعال امور زنان و خانواده، مریم‌ سادات موسوی معاون سازمان‌دهی خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، فهیمه فداکار عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و فاطمه‌ سادات مرادی معاون فرهنگی و تربیتی خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی شهر تهران در خبرگزاری فارس برگزار کردیم.

 

* دختر خوب یعنی چی؟

 

عزتی: اولین دغدغه‌ امروز دختران ما، بحث فرهنگ و هویت‌مان است. دومین دغدغه، جایگاه‌شان در اجتماع است. سومین دغدغه این است که نمی‌توانند بین نقش‌های دختری، مادری، همسری و اجتماعی تعادل برقرار کنند و به نظرم این را به خوبی تبیین نکردیم.

 

فداکار: فکر می‌کنم مهم‌ترین مسأله‌ای که دختران با آن درگیر هستند، بحث هویت است؛ بچه‌ها فکر می‌کنند، دختر خوب یعنی چی؟ تعریف دختر خوب چیست؟

 

* دختر تبسم خلقت است

 

عزتی: همه به دختر می‌گویند، دختر خوبی باش اما نمی‌آیند دختر خوب را تعریف کنند؛ «خوب» یک گزاره انتزاعی است که می‌توان به هرچیزی نسبت داد یعنی از نظر هر پدر و مادری، خوب یک معنی می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در سلسله مباحثی، الگوی تعالی دختران را با دقت و شاخص‌گذاری شده تعیین کردند اما ما آن را فراگیر و گفتمان نکردیم؛ یادآوری کنم کتاب ذهن ایشان متعالی‌تر از کتابی است که نوشته شد.

 

                              

دختر، لبخند است؛ دختر تبسم خلقت است

 

در این کتاب دسته‌بندی کردند و گفتند الزام رفتاری این صفت باید این باشد. دختر خوب مثلا در حوزه رفتاری، تنبل نیست و دختری است که سه هوش برتر دارد؛ هوش عاطفی، هوش معرفتی و دینی یا هوش معنوی و هوش کلامی دارد و اتفاقا تمام نقش‌های‌شان حول این 3 استعداد است.

 

حالا این دختر خوب می‌تواند با زبانش، غمخوار پدر باشد، با رفتارش، همراه خواهر و همدل مادر باشد. وقتی این دختر در خانه حضور دارد، خانه سرشار از نشاط است. دختر، لبخند است؛ دختر تبسم خلقت است.

 

آیا ما چنین دختری داریم؟ بله داریم، حضرت زهرا(س) یک الگوی کامل است؛ در سطوح پایین‌تر می‌توانیم بگوییم این دختر خانم در این بُعد، الگوست. مثلا در بحث علم الگوست. وظیفه مجموعه‌های فرهنگی که متولی امر نوجوان هستند، باید حوزه دختر نوجوان را جدا ببینند و کارشناس فن بیاورد و فعالیت کنند؛ آموزش و پرورش هم باید به میدان بیاید؛ چرا که یکی از دستگاه‌های متولی امر است و بهترین جا هست چون دانش‌آموزان 12 سال در مدرسه حضور دارد.  

 

مرادی: روایتی از پیام اعظم(ص) است که می‌فرمایند: «رَحِمَ اللّهُ أبَا البَناتِ، البَناتُ مُبارَکاتٌ مُحَبَّباتٌ، وَالبَنونَ مُبَشِّراتٌ، وهُنَّ الباقِیاتُ الصّالِحاتُ؛ خدا پدران صاحب دختر را رحمت کند». کلمه محببات از ریشه «حبّ» به معنای دوست دارندگان است.

 

بعضی افراد در مسأله تربیت و حق تربیتی دختران، گرفتار نوعی سطحی‌نگری و ساده‌اندیشی هستند اما در الگوی تعالی دختران، نقش‌های او بررسی می‌شود و تلاش می‌شود تا با ایجاد مفهوم درستی از نقش‌های مرتبط با دختر، او را متوجه نقش‌های کلان اجتماعی خود کند و تعادل در نقش‌ها ایجاد می‌شود.

 

ما در اتحادیه نیز این موضوع را رعایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که این تعادل را هم خودمان رعایت کرده و هم آگاه‌سازی انجام دهیم.

 

از جمله وظایف اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، کمک به اعضا برای نزدیک شدن به الگوی مورد نظر خداوند متعال است.

 

* الگوی تعالی دختران چیست؟

 

موسوی: الگوی تعالی دختران، مجموعه مباحث حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در سال 89 ناظر به خلأ‌ها و آسیب‌هایی که در حوزه تربیتی دختران هست، این مجموعه مباحث را مطرح کردند که در واقع نتایج و مباحث تدوین شده، در کتاب الگوی تعالی دختران است.


                       

                            
 

کتاب الگوی تعالی دختران، ناظر به مبانی در حوزه تربیتی و دیدگاه‌های مبانی اسلامی خصوصاً حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است.

 

موسوی: چیزی که در الگوی تعالی دختران به آن می‌پردازیم، 3 بخش است؛ یک بخش ناظر به هویت دختران است و به عنوان مبنا می‌دانیم. یک بخش ناظر به نقش‌هاست که شامل نقش دختری، نقش همسری، نقش مادری و نقش اجتماعی بانوان است. در این حوزه هر نقشی که برای دختران تعریف می‌‌شود، الزامات تربیتی آن بخش بیان می‌شود یعنی هم در حوزه شناختی، نگرشی و رفتاری، الزامات در کتاب ذکر شده و برنامه‌ای که در اتحادیه انجمن‌های برای دختران داریم، ناظر به این 4 قسمت است.

 

یعنی می‌گوییم دختران اولا باید نسبت به هویت‌شان، هویت اختصاصی دخترانه‌شان، اشراف پیدا می‌کنند و در این قسمت، شناخت خوبی داشته باشند. هم در واقع نسبت به نگاه‌های اسلام به نسبت خودشان، شناخت داشته باشند. مثلا آنها را با احادیثی که درباره دختران است، آشنا می‌کنیم.

 

یک‌سری بحث‌ها مربوط به ویژگی‌های استعدادهای دختران و موضوع دیگر، بلوغ دختران است تا آنها اطلاعات و آگاهی لازم را کسب کنند؛ نکته بعد هم مبحث نقش‌هاست که در مجموعه برنامه‌هایی که پیش‌بینی می‌شود، نسبت به نقش‌ها آگاهی داشته باشند و نکته آخرم بحث مهارتی است. در بحث علمی، سلامت، آداب و معاشرت‌های اجتماعی و هوش‌هایی که ذکر شد، دختران بتوانند مهارت‌های لازم را کسب کنند.

 

* متولی نوجوانان کیست؟

 

فداکار: یکی از ویژگی‌های الگوی تعالی دختران این است که در نقش‌های دختران تعادل ایجاد شود.

 

نکته دیگر این است که نهادهای مختلف که به حوزه نوجوانان مرتبط هستند باید برای نوجوانان به ویژه دختران برنامه‌ریزی کنند. مشکلات نوجوانان باید رصد شود. متولی نوجوان کیست؟ یک بخشی را به آموزش و پرورش دادند.

 

مرادی: آموزش و پرورش، به نوجوان آموزش می‌دهد اما پرورش نکته دیگر است که باید نهاد متولی داشته باشد.

«دختر خوب» چه دختری است؟/ «دختران» تبسم خلقت هستند

همه به دختر می‌گویند، دختر خوبی باش اما نمی‌آیند دختر خوب را تعریف کنند؛ «خوب» یک گزاره انتزاعی است که می‌توان به هرچیزی نسبت داد یعنی از نظر هر پدر و مادری، خوب یک معنی می‌دهد.

 

«دختر خوب» چه دختری است؟/ «دختران» تبسم خلقت هستند

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: «وقتی متوجه شدم که اولین فرزندم، دختر است، از این هدیه خداوند بسیار خوشحال شدم؛ به همسرم گفتم «احساس کردم که خداوند یک پشتوانه محکم برایم گذاشت»؛ بگذارید قصه خودم را بگویم. من فرزند چهارم خانواده هستم که فرزندان قبل از بنده، همه دختر بودند؛ مادرم تعریف می‌کرد هر بار که به پدر می‌گفتند که فرزندت دختر است، او خوشحال‌تر و متبسم‌تر می‌شد. وقتی این اتفاق در خانواده ما رقم خورد، باعث شد آن هویتی که باید برای بنده به عنوان یک خانم شکل بگیرد، صورت گرفت».

 

خانم عزتی ادامه می‌دهد: «به دنیا آمدن دختر در خانواده‌ای که نسبت به جنسیتش پذیرش دارند، خیلی کمک می‌کند که دختر شکوفا و بالنده باشد».

 

امروز روز ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر است؛ به همین بهانه میزگردی را با حضور مرضیه عزتی وظیفه‌خواه استاد دانشگاه و فعال امور زنان و خانواده، مریم‌ سادات موسوی معاون سازمان‌دهی خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، فهیمه فداکار عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و فاطمه‌ سادات مرادی معاون فرهنگی و تربیتی خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی شهر تهران در خبرگزاری فارس برگزار کردیم.

 

* دختر خوب یعنی چی؟

 

عزتی: اولین دغدغه‌ امروز دختران ما، بحث فرهنگ و هویت‌مان است. دومین دغدغه، جایگاه‌شان در اجتماع است. سومین دغدغه این است که نمی‌توانند بین نقش‌های دختری، مادری، همسری و اجتماعی تعادل برقرار کنند و به نظرم این را به خوبی تبیین نکردیم.

 

فداکار: فکر می‌کنم مهم‌ترین مسأله‌ای که دختران با آن درگیر هستند، بحث هویت است؛ بچه‌ها فکر می‌کنند، دختر خوب یعنی چی؟ تعریف دختر خوب چیست؟

 

* دختر تبسم خلقت است

 

عزتی: همه به دختر می‌گویند، دختر خوبی باش اما نمی‌آیند دختر خوب را تعریف کنند؛ «خوب» یک گزاره انتزاعی است که می‌توان به هرچیزی نسبت داد یعنی از نظر هر پدر و مادری، خوب یک معنی می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در سلسله مباحثی، الگوی تعالی دختران را با دقت و شاخص‌گذاری شده تعیین کردند اما ما آن را فراگیر و گفتمان نکردیم؛ یادآوری کنم کتاب ذهن ایشان متعالی‌تر از کتابی است که نوشته شد.

 

دختر، لبخند است؛ دختر تبسم خلقت است

 

در این کتاب دسته‌بندی کردند و گفتند الزام رفتاری این صفت باید این باشد. دختر خوب مثلا در حوزه رفتاری، تنبل نیست و دختری است که سه هوش برتر دارد؛ هوش عاطفی، هوش معرفتی و دینی یا هوش معنوی و هوش کلامی دارد و اتفاقا تمام نقش‌های‌شان حول این 3 استعداد است.

 

حالا این دختر خوب می‌تواند با زبانش، غمخوار پدر باشد، با رفتارش، همراه خواهر و همدل مادر باشد. وقتی این دختر در خانه حضور دارد، خانه سرشار از نشاط است. دختر، لبخند است؛ دختر تبسم خلقت است.

 

                  

آیا ما چنین دختری داریم؟ بله داریم، حضرت زهرا(س) یک الگوی کامل است؛ در سطوح پایین‌تر می‌توانیم بگوییم این دختر خانم در این بُعد، الگوست. مثلا در بحث علم الگوست. وظیفه مجموعه‌های فرهنگی که متولی امر نوجوان هستند، باید حوزه دختر نوجوان را جدا ببینند و کارشناس فن بیاورد و فعالیت کنند؛ آموزش و پرورش هم باید به میدان بیاید؛ چرا که یکی از دستگاه‌های متولی امر است و بهترین جا هست چون دانش‌آموزان 12 سال در مدرسه حضور دارد.  

 

مرادی: روایتی از پیام اعظم(ص) است که می‌فرمایند: «رَحِمَ اللّهُ أبَا البَناتِ، البَناتُ مُبارَکاتٌ مُحَبَّباتٌ، وَالبَنونَ مُبَشِّراتٌ، وهُنَّ الباقِیاتُ الصّالِحاتُ؛ خدا پدران صاحب دختر را رحمت کند». کلمه محببات از ریشه «حبّ» به معنای دوست دارندگان است.

 

بعضی افراد در مسأله تربیت و حق تربیتی دختران، گرفتار نوعی سطحی‌نگری و ساده‌اندیشی هستند اما در الگوی تعالی دختران، نقش‌های او بررسی می‌شود و تلاش می‌شود تا با ایجاد مفهوم درستی از نقش‌های مرتبط با دختر، او را متوجه نقش‌های کلان اجتماعی خود کند و تعادل در نقش‌ها ایجاد می‌شود.

 

ما در اتحادیه نیز این موضوع را رعایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که این تعادل را هم خودمان رعایت کرده و هم آگاه‌سازی انجام دهیم.

 

از جمله وظایف اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، کمک به اعضا برای نزدیک شدن به الگوی مورد نظر خداوند متعال است.

 

 

* الگوی تعالی دختران چیست؟

 

موسوی: الگوی تعالی دختران، مجموعه مباحث حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در سال 89 ناظر به خلأ‌ها و آسیب‌هایی که در حوزه تربیتی دختران هست، این مجموعه مباحث را مطرح کردند که در واقع نتایج و مباحث تدوین شده، در کتاب الگوی تعالی دختران است.

 

کتاب الگوی تعالی دختران، ناظر به مبانی در حوزه تربیتی و دیدگاه‌های مبانی اسلامی خصوصاً حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است.

 

موسوی: چیزی که در الگوی تعالی دختران به آن می‌پردازیم، 3 بخش است؛ یک بخش ناظر به هویت دختران است و به عنوان مبنا می‌دانیم. یک بخش ناظر به نقش‌هاست که شامل نقش دختری، نقش همسری، نقش مادری و نقش اجتماعی بانوان است. در این حوزه هر نقشی که برای دختران تعریف می‌‌شود، الزامات تربیتی آن بخش بیان می‌شود یعنی هم در حوزه شناختی، نگرشی و رفتاری، الزامات در کتاب ذکر شده و برنامه‌ای که در اتحادیه انجمن‌های برای دختران داریم، ناظر به این 4 قسمت است.

 

یعنی می‌گوییم دختران اولا باید نسبت به هویت‌شان، هویت اختصاصی دخترانه‌شان، اشراف پیدا می‌کنند و در این قسمت، شناخت خوبی داشته باشند. هم در واقع نسبت به نگاه‌های اسلام به نسبت خودشان، شناخت داشته باشند. مثلا آنها را با احادیثی که درباره دختران است، آشنا می‌کنیم.

 

یک‌سری بحث‌ها مربوط به ویژگی‌های استعدادهای دختران و موضوع دیگر، بلوغ دختران است تا آنها اطلاعات و آگاهی لازم را کسب کنند؛ نکته بعد هم مبحث نقش‌هاست که در مجموعه برنامه‌هایی که پیش‌بینی می‌شود، نسبت به نقش‌ها آگاهی داشته باشند و نکته آخرم بحث مهارتی است. در بحث علمی، سلامت، آداب و معاشرت‌های اجتماعی و هوش‌هایی که ذکر شد، دختران بتوانند مهارت‌های لازم را کسب کنند.

 

* متولی نوجوانان کیست؟

 

فداکار: یکی از ویژگی‌های الگوی تعالی دختران این است که در نقش‌های دختران تعادل ایجاد شود.

 

نکته دیگر این است که نهادهای مختلف که به حوزه نوجوانان مرتبط هستند باید برای نوجوانان به ویژه دختران برنامه‌ریزی کنند. مشکلات نوجوانان باید رصد شود. متولی نوجوان کیست؟ یک بخشی را به آموزش و پرورش دادند.

 

مرادی: آموزش و پرورش، به نوجوان آموزش می‌دهد اما پرورش نکته دیگر است که باید نهاد متولی داشته باشد.

 

کلمات کلیدی
ارسال نظر
کاربر گرامی، برای ارسال نظر روی دکمه روبرو کلیک کرده و نظر خود را ثبت کنید