پژوان/

اولین نشست علمی-ترویجی پژوان برگزار شد

اولین نشست علمی-ترویجی پژوان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، اولین نشست علمی-ترویجی پژوان با موضوع" قدرت نوجوانی با رویکرد تحول مثبت نوجوانی" و با حضور دکتر نرجس لاری پژوهشگر و دانش‌آموخته دکتری روانشناسی تربیتی برگزار شد.

در این جلسه که به صورت مجازی و با حضور جمعی از مربیان اتحادیه از طریق اسکای روم و جمعی از معلمان سطح کشور از طریق سامانه شاد برگزار گردید دکتر نرجس لاری به تشریح  موضوع "قدرت نوجوانی با رویکرد تحول مثبت نوجوانی" پرداختند.


در ادامه خلاصه‌ای از مطالب مطرح شده در نشست ارایه می‌گردد:

ویژگی‌های نوجوانی

1.تغییرات فیزیکی

2.افزایش مهارت‌های شناختی

3.دید‌گاه‌گیری در موقعیت‌های اجتماعی

4.درک بیشتر احساسات خود

5.تغییر در روابط دوستانه

6.سیستم اعتقادی پیچیده‌تر و شخصی‌تر

7.روش‌های درک و مدیریت احساسات

8.. به هویت‌سازی فردی و اجتماعی برای خود

9.استقلا‌ل‌خواهی و مذاکرات تحول‌یافته

 

لزوم تغییر زاویه دید به دوران نوجوانی

باید از زاویه رفع مشکلات به زاویه ایجاد نقاط قوت حرکت کرد و به جای منفعل بودن از قبل برنامه‌ریزی داریم و اهمیت قائل می‌شویم و مسئله دوم این است که به جای واکنش به مشکلات، ما فعالانه نتایج را ایجاد می‌کنیم و همه نوجوان‌ها را درگیر می‌کنیم . در واقع باید بدانیم که چگونه می‌توانیم دانش‌آموز را در فرآیند تربیت خودش دخیل کنیم و تصمیمات و انتخاب‌های شخصی او را مد نظر قرار دهیم.

 

روابط محوری در رویکرد جدید

 1.تمرکز روی نقاط قوت (strengths points)

 2. شنیدن صدای نوجوان

3.مشارکت دادن به نوجوانان در فعالیت‌ها

 4.نگاه به نوجوان به عنوان یک فرد فعال

 5.توجه به فرصت‌هایی که می‌توان برای بروز نوجوان از آن‌ها استفاده نمود.

6.مشارکت بلند مدت به دلیل تدریجی بودن امر تربیت
 

ارزش‌های مطلوب تربیتی

دیدگاه تحول مثبت نوجوانی یک  ادعای اصلی دارد که :
بخش زیادی ازاهداف تربیتی مهم، پیامد 5 فاکتور اساسی است که می‌خواهد تضمین کند اگر روی این 5 آیتم یا فاکتور کار کنید بقیه فاکتورها یا اهداف تربیتی خودبه خود درست می‌شوند و بنابراین باید این 5 فاکتور را در برنامه‌ها بگنجانید:

کفایت یا شایستگی:  نوجوان در مورد توانایی خودش احساس شایستگی داشته باشد.

اعتماد و اطمینان به خود: احساس کند در هر موقعیتی ارزشمند است.

ارتباط: تعاملات مثبت داشته باشد.

منش: احساس مسئولیت در نوجوان برای ایجاد رفتار صحیح نسبت به فرهنگ و استاندارهای رفتاری ...

مراقبت و احساس هم‌دردی: مراقبت و احساس هم‌دردی و همدلی با دیگران.


فهم جرقه درونی نوجوان

یکی از راهبرد‌های اساسی این است که جرقه درونی نوجوان پیدا شود.کمک کنیم که چیزی که به زندگی‌اش معنا می‌دهد را پیدا کند. چیزی که باعث می‌شود شب بیدار بماند، و این جزو آن کارهای اساسی است که باید روی آن کار شود. هزاران تحقیق در مورد این رویکرد در سراسر جهان انجام شده است و پیامد‌های مثبت ایجاد شده حاصل از این رویکرد، خیلی زیاد بوده است. مثلا پیشگیری از رفتارهای جنسی پرخطر، پیشگیری از اعتیاد، ایجاد رفتارهای جامعه پذیر، پیشرفت تحصیلی، ارتباط با خانواده، ارتباط با مدرسه و دوستان، هویت مثبت، مهارت‌های اجتماعی، کاهش اضطراب در تعامل، افزایش معنویت و... .
 

8 فاکتور استاندارد سنجش طرح:

  1. ایمنی فیزیکی و روانشناختی برنامه
  2. ساختارهای متناسب
  3. روابط حمایتگرانه
  4. فرصت‌های احساس تعلق
  5. هنجارهای اجتماعی مثبت
  6. حمایت برای کارآمدی یا مهم بودن
  7. فرصت‌هایی برای ساخت مهارت
  8. برآیند تلاش‌های خانواده، اجتماع و مدرسه
     

طرح 4-H

ایده 4-H این است که دانش‌آموزان کارها را براساس انجام خود کارها بیاموزند.

ثابت شده است که عناصر 4-H، نوجوانان را برای فعالیت‌های مهارت‌سازی عملی، نقش‌های رهبری معنادار و مشارکت با داوطلبان بزرگسال، و موفقیت در آینده تجهیز می‌کند. طبق یک مطالعه طولی توسط یکی از دانشگاه‌ها، جوانان 4-H ، به دستاوردهای تحصیلی بالاتری می‌رسند و سه برابر بیشتر احتمال دارد که فعالانه به جوامع خود کمک کنند.
 

سرمایه‌های تحولی

سرمایه تحولی یکی از نظریاتی است که بر اساس رویکرد تحول مثبت نوجوانی شکل گرفته است و 20 سرمایه بیرونی و 20 سرمایه درونی را معرفی می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که بر اساس آن مشخص می‌شود که چگونه 20 سرمایه بیرونی باید در محیط نوجوان به وجود آید و چگونه نوجوان 20 سرمایه تحولی درونی را در خود ایجاد نماید.

 

لازم به ذکر است که در این نشست با طرح سوالاتی پیرامون محتوای نشست و پاسخ مخاطبان از طریق پرس‌لاین به سه نفر از مخاطبان که دارای بهترین پاسخ‌ها بودند جوایزی اهداء شد که افراد برتر به شرح زیر است:

1.خانم اسفنجانی، استان سمنان، شهرستان گرمسار

2.خانم دشتی، استان یزد، شهرستان یزد

3.خانم مؤمنی، استان لرستان، شهرستان سلسله

کلمات کلیدی
ارسال نظر
کاربر گرامی، برای ارسال نظر روی دکمه روبرو کلیک کرده و نظر خود را ثبت کنید