پژوان/

دومین نشست علمی- ترویجی پژوان با موضوع قدرت نوجوانی برگزار شد

 دومین نشست علمی- ترویجی پژوان با موضوع قدرت نوجوانی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، دومین نشست علمی- ترویجی پژوان با موضوع قدرت نوجوانی برگزار شد 
 

این نشست  با رویکرد تحول مثبت نوجوانی(PYD) با حضور دکتر نرجس لاری دکتری روانشناسی تربیتی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه ویژه مربیان و شبکه پشتیبان اتحادیه در سراسر کشور به صورت مجازی برگزار شد 

متن زیر خلاصه ای از این نشست مجازی می باشد :

 

ویژگی‌های نوجوانی

اولین سوال این است که چرا نوجوانی برای ما مهم است؟ وقتی نوزادی به دنیا می‌آید مغزی دارد که از لحاظ سایز کوچک است. این مغز به مرور و به‌شدت رشد پیدا کرده و تا 6 سالگی رشدی فزاینده را طی می‌کند و تبدیل به مغزی 90 درصد مشابه بزرگسالی می‌شود و به اندازه‌ای که باید باشد می‌رسد.  پس در نوجوانی چه تغییری ایجاد می‌شود که آنقدر برای ما مهم است؟ اتفاق مهم این دوره این است که با شروع دوران بلوغ و نوجوانی مغز ما برمی‌گردد و سیستم خودش را RESET ‌می‌کند. بخش‌های مختلف خودش را چک می‌کند تا اگر کارکردی نداشت آن را حذف کند و اگر به آن نیازمند بود آن را نگه دارد. دومینو پرقدرتی از تغییرات  ایجاد می‌شود و باعث ایجاد دوره‌ای اختصاصی می‌شود که نه بزرگسالی است و نه کودکی و ویژگی‌های خاصی از لحاظ اجتماعی و فیزیولوژیک دارد. بنابراین ما با فردی روبه‌رو هستیم که در مرحله‌ای کاملا متفاوت قرار دارد و ما به شناخت این فرد جدید نیازمندیم تا با مسائل مربوط به این فرد باتوجه به تغییراتش آشنا شویم. اینکه عملا چه تغییراتی رخ می‌دهد موضوع ما نیست؛ البته به هرحال این تغییرات را یا  دیده‌ایم و یا خوانده‌ایم. با این هدف برخی از این تغییرات در دوره نوجوانی را مرور خواهیم کرد:
 

1. تغییرات فیزیکی

2. مهارت‌های شناختی

3. دید‌گاه‌گیری در موقعیت‌های اجتماعی

4. درک بیشتر احساسات خود

5. تغییر در روابط دوستانه

6. سیستم اعتقادی پیچیده‌تر و شخصی‌تر

7. روش‌های درک و مدیریت احساسات

8. هویت‌سازی

9. استقلا‌ل‌خواهی و مذاکرات تحول‌یافته

 

در رویکرد نقصان‌نگر به دوره نوجوانی به این صورت نگاه می‌شود:
 

1.دوره بحران و فشار

2.دوره انقلاب‌های هیجانی

3.دوره افراد در معرض خطر

4.دوره اختلال‌های رشدی به‌هنجار

5.دوره افراد با رفتارهای پرمشکل

 

 

شش اصل کلی تحول مثبت نوجوانی

1.وجود ظرفیت و امکان تحول مثبت در همه نوجوانان

2. قرار گرفتن نوجوان در روابط، بافت و بومشناسی غنی، شرط رشد در روند تحولی مثبت

3.بهره‌مندی همه نوجوانان از مزایای روابط، بافت و بومشناسی خود فارغ از نژاد، قومیت، جنسیت و خانواده

4.ارتقای تحول مثبت با داشتن مشارکت فعال نوجوان در بافت چندگانه خود

5.جامعه یک نظام ارائه انتقادی و زاینده برای رشد مثبت نوجوانی

6.نوجوان بازیگر اصلی رشد خود و منبعی مهم برای ایجاد انواع ارتباطات، بافت‌ها، بوم‌شناختها و جوامع با هدف رشد
 

ارزش‌های مطلوب تربیتی

1.کفایت یا شایستگی

2.اعتماد و اطمینان

3.ارتباط

4.منش

5.مراقبت و احساس هم‌دردی

 

فهم جرقه درونی نوجوان

یکی از راهبرد‌های اساسی این است که جرقه درونی نوجوان پیدا شود. ما باید نوجوان را کمک کنیم که چیزی که به زندگی‌اش معنا می‌دهد را پیدا کند. چیزی که باعث می‌شود برای آن جرقه درونی شب بیدار بماند و این جزو آن امور اساسی است که باید روی آن کار شود؛ چرا که اساساً پیدا کردن این جرقه درونی است که مشارکت نوجوان در برنامه‌ها را تضمین می‌کند. پیامد‌های مثبت ایجاد شده حاصل از این رویکرد (تحول مثبت نوجوان) خیلی زیاد بوده است. مثلاً پیشگیری از رفتارهای جنسی پرخطر، پیشگیری از اعتیاد، ایجاد رفتارهای جامعه‌پذیر، پیشرفت تحصیلی، ارتباط با خانواده، ارتباط با مدرسه و دوستان، هویت مثبت، مهارت‌های اجتماعی و کاهش اضطراب در تعامل و افزایش معنویت


برای مشاهده متن کامل این نشست می توانید با دانلود دفترچه زیر از نکات این نشست  با رویکرد تحول مثبت نوجوانی(PYD) بهره مند شوید:

https://b2n.ir/e88508

کلمات کلیدی
ارسال نظر
کاربر گرامی، برای ارسال نظر روی دکمه روبرو کلیک کرده و نظر خود را ثبت کنید