انجمن‌های اسلامی می‌تواند الگوی دانش‌آموزان کشور شوند/ روایت وزیر آموزش و پرورش از عضویت در انجمن اسلامی دانش‌آموزان

انجمن‌های اسلامی می‌تواند الگوی دانش‌آموزان کشور شوند/ روایت وزیر آموزش و پرورش از عضویت در انجمن اسلامی دانش‌آموزان
به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نخستین حضور رسمی خود در یک مراسم دانش آموزی، با حضور در افتتاحیه سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، با روایتی از عضویتش در انجمن های اسلامی گفت:افتخار این را داشتم از سال ۵۸ با حکمی از سوی آیت الله مدنی شهید محراب نماینده ایشان در اتحادیه آذربایجان شرقی باشم.
 
وی گفت: یکی از دستاوردهای تعلیم و تربیت، دستیابی به سند تحول بنیادین است. این سند ذخیره بسیار ارزشمندی است که محصول اندیشه و تفکر صاحب نظران دینی و تعلیم و تربیت است.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم اگر تلاش و تکاپوی ما برای اجرایی کردن این سند به نحو شایسته به انجام برسد می تواند به عنوان الگویی برای تعلیم و تربیت لااقل در کشورهای اسلامی مورد توجه باشد.
 
حاجی میرزایی گفت: تعلیم و تربیت تلاش های باارزشی را در طی دهه های مختلف انجام داده است اما تدوین سند نشانه این است که در دستیابی به تعلیم و تربی توفیق زیادی نداشتیم و باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.
 
او ادامه داد: یکی از مفاهیم مهم سند و برنامه درسی تنوع بخشی به محیط های یادگیری است محیط یادگیری تنها کلاس مدرسه نیست، پشت درب های کلاس و مدرسه روابط میان دانش آموزان در یک محیط گسترده یادگیری شکل می گیرد.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی از این یادگیری ها در سطوح مختلف شاید پایدارتر و اثرگذارتر از یادگیری های رسمی کلاس درس باشد. همه هستی عرصه یادگیری و ایات الهی است این هنر ماست از این عرصه ها در جهت تحقق اهداف استقاده کنیم.
 
او افزود: تشکل های دانش اموزی و به ویژه انجمن های اسلامی جایگاه مهمی برای پیگیری و تحقق اهداف مهم دارند محیط های یادگیری یکسان نیستند برخی ویژگی های متمایزی دارند.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: شاید بتوان برخی ساحت ها را در محیط های فردی تربیت تقویت کرد و اما ساحت اجتماعی نیازمند روابط و تکمیل شدن با دیگران است هرچه بیشتر تقویت شود ظرفیت ذهنی دانش آموزان بیشتر افزایش می یابد.
 
او افزود: متاسفانه به خاطر اسیب ها در شرایط خوبی نیستیم برای درمان و شناسایی آنان باید کارهایی انجام دهیم تا بتوانیم محیط اموزش را مصونیت ببخشیم اما هیچ راهی معتبرتر از این نیست که از ظرفیت دانش آموزان و تشکل های دانش آموزی برای مصونیت بخشی به نسل نو استفاده کنیم.
 
حاجی میرزایی افزود: تشکل های دانش آموزی داوطلبانه و آگاهانه است که شرایط جذاب تری را برای اثرگذاری برقرار می کند انجمن از دیرباز در طول انقلاب اسلامی سابقه درخشانی دارد.
 
او افزود: انجمن ها نباید به عنوان حاشیه و مجموعه بیرون نظام اموزشی تعریف شود چراکه بخشی از فرایند اموزشی اند و رکنی از ارکان تعلیم و تربیت، که نقش های مهمی در پیگیری اهداف تعلیم و تربیت دارد.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: فاصله گیری از حافظه محوری و نقش تشکل ها در موازات معلم مهم است اما باید ظرفیت ها و قابلیت ها را برای ایفای این نقش تقویت کنیم تا تعلیم و تربیت در سازندگی و پیشرفت کشور نقش موثری ایفا کند.
 
حاجی میرزایی به مصونیت بخشی دانش آموزان از آسیب ها اشاره کرد و گفت: شاید یکی از مهم ترین کارکرهای تعلیم و تربیت داشتن نسلی است که در معرض تغییرات پرشتاب نباشد نباید و بتواند از هویت، دین، ارزش ها و اعتقادات خود حمایت کند.
 
او به اتحادیه انجمن های اسلامی، سازمان دانش آموزی، بسیج و هلال احمر به عنوان ظرفیت های مهم در موضوعات مختلف اشاره کرد که می توانند در کنار هم جریانات دانش‌آموزی گسترده‌ای را راهبری کنند و پویش سیل مهربانی همکلاسی ها گواهی بر این موضوع است.
 
وزیر آموزش و پرورش خطاب به اعضای قرارگاه ملی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان گفت: عزیزان من دانش را تقویت کنید، اطلاعات را توسعه و پژوهش را اهمیت دهید. کارافرینی و سرعت دستیابی به قله های دانش را پیشی بگیرید و در کسب مهارت ها اقدام کنید.
 
وی گفت: اتحادیه باید الگوی عینی و عملی تمام دانش آموزان کشور باشد در فرهنگ دینی ما الگوها نقش مهمی دارد و باید پوشش انجمن اسلامی را توسعه دهیم.
 
در پایان صحبت های وزیر آموزش و پرورش از رتبه های برتر کنکور که از اعضا و دانش‌آموزان اتحادیه انجمن های دانش آموزی بودند با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی و رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی تقدیر شد.
 
کلمات کلیدی


ارسال نظر
کاربر گرامی، برای ارسال نظر روی دکمه روبرو کلیک کرده و نظر خود را ثبت کنید