حسین عبادتی از دوسالانه شورای مرکزی می گوید:

هویت اثر بخش دانش آموزان، در شورای بی شعار

  هویت اثر بخش دانش آموزان، در شورای بی شعار

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، اسم شورای مرکزی اتحادیه تا حالا زیاد به گوش ما خورده ولی شاید تا به امروز با وظایف این شورا و اتفاقات جدیدی که در این نهاد مهم اتحادیه، رقم خورده است کمی بیگانه باشیم آینده سازان این بار به سراغ رئیس یکی از کمیسیون های شورای مرکزی رفته تا از احوالات این کمیسیون ها بیشتر آشنا شویم. 

گفت و گو با حسین عبادتی رئیس کمیسیون آیین نامه و مقررات شورای مرکزی اتحادیه از نگاه شما می گذرد:


از چه زمانی به عنوان رئیس کمیسیون آیین نامه های شورای مرکزی کار خود را آغازکردید؟و چه اقداماتی تا به امروز صورت گرفته است؟

 

از تقریباً یک سال و شش، هفت ماه قبل در شورای مرکزی مستقر شدیم ۶ عضو شورا عضو جدید بودند که شامل بنده، آقای جلالی، خانم فداکار، آقای طالبی و دو عضو دانش‌آموز است.

ضمن تشکر از زحمات اعضای گذشته شورا، واقعا یک حجم بی نظیری از فعالیت را در همه عرصه‌ها شاهد بودیم. یکی از کارهایی که در کمیسیون ما انجام شد، تدوین کتابچه آیین‌نامه‌های تشکل است. ما نیاز داشتیم به وجود یک مجموعه کامل مکتوب که تمام آیین‌نامه‌های کاری تشکل در آن قرار گیرد تا مرجع همه رده های شبکه دانش آموزی و پشتیبان بوده و البته برای مجموعه‌های بیرونی مثل وزارت آموزش و پرورش هم قابل ارائه باشد.

این کتابچه تقریبا آماده شده است و به زودی منتشر خواهد شد. این کار شامل به‌روزرسانی کل آیین‌نامه‌های تشکل و تدوین موارد مسکوت در گذشته است. این اقدام که برای نخستین بار در تشکل انجام شده، مورد تأیید حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری نماینده معزز رهبر معظم انقلاب در اتحادیه قرار گرفت و فکر می کنم اگر این ریل‌گذاری تا پایان این دوره درست انجام شود، شاهد این خواهیم بود که حرکت‌های تشکل در یک مسیری به هم وصل می‌شوند و دیگر شاهد این نخواهیم بود با تغییر افراد چه در استان و چه در دفتر مرکزی، جهت‌گیری‌ها متفاوت شود و این موضوع خیلی مهم است.

اقدام دیگری که در شورا پیگیری شد، بحث نظارت مالی است که دبیرکل اتحادیه کمک کردند که یک نظارت مالی خیلی خوبی بر تشکل‌ حاکم شود و الحمدالله می‌توانیم در این زمینه افتخار کنیم که شفافیت و نظارت علی رغم اینکه یک نظارت دیوان‌سالارانه نیست به پاکی مالی تشکل ما منجر شده است و ما در مجموعه ای هستیم که مي‌توانيم نسبت به ریال به ریالی که از بیت المال دریافت کرده‌ایم، پاسخگو باشیم.
 

* کارنامه کمیسیون آیین نامه ها را چگونه ارزیابی می کنید، تاکنون چقدر موفق بوده است؟
 

ما بحمدالله در طول یک سال بیش از کل دوره سه ساله گذشته جلسات کمسیون داشتیم. این وقت گذاری خیلی مهم است. اگر کمسیون ها فعال نباشند صحن شورا بی خاصیت خواهد شد. حتی در شرایط پیک کرونا جلسات ما تعطیل نشد. مسأله به‌روزرسانی آیین نامه های تشکل چه آیین نامه های حوزه فرهنگی و تربیتی و چه حوزه اداری و مالی امر مهمی بود كه اتفاقات بسیار ویژه‌ای در این زمینه افتاده است. برخی آیین نامه‌های ما بیش از یک دهه بود که دست نخورده بود و همه این ها به‌روزرسانی شد. در مواردی هم چنان که عرض شد اصلا هیچ سند مکتوبی نداشتیم و برای اولین بار تدوین گردید.

 ما طبیعتاً حق امتیاز دهی به خودمان را نداریم و من هم خیلی آن را اخلاقی نمی‌دانم. ما همه تلاش خود را به کار بستیم تا بتوانیم پاسخگوی اعتماد بچه ها در کنگره باشیم. در این میان رضایت نماینده معزز رهبری از عملکرد شورا باعث شد تا ما با انگیزه بیشتری کار کنیم. ابن نکته مهمی است که در حال حاضر ۴ عضو شورا با رأی مستقیم دانش‌آموزان انتخابات می‌شوند و ما باید پاسخگوی اعتماد دانش‌آموزان باشیم.
 

*چند کمیسیون در شورا داریم و چند عضو دارند ؟
 

دو کمیسیون در شورا داریم که رئیس هر کمیسیون یکی از اعضای شوراست و با رأی شورا انتخاب می‌شود. رئیس کمیسیون آیین‌نامه‌ها بنده هستم و رئیس کمیسیون سیاست گذاری، جناب آقای طالبی هستند.

دو نفر دیگر از اعضای شورا با رای شورا، عضو کمیسیون می‌شوند؛ کمیسیون یک دبیر دارد که مدیر دبیرخانه است، جناب آقای مجیدی که دبیر هر دو کمیسیون هست و الحق و الانصاف زحمات زیادی متحمل شده اند. دوکارشناس نیز توسط رئیس کمیسیون به صحن شورا معرفی می‌شود و این کارشناسان به عضویت کمیسیون در می آیند. یک نفر هم نماینده از طرف نظام اجرا معرفی می‌شود. این تیم 7 نفره، عضو ثابت کمسیون هستند. در مواردی که نیاز به حضور کارشناس خاصی باشد به صورت موردی آن فرد بدون حق رای به صحن کمسیون دعوت خواهد شد.

 

 *آیا دانش‌آموزان نظرشان در آن جلسه لحاظ مي‌شود؟
 

طبیعتا یکی از وظایف ما، استمزاج این فضاست. این استمزاج از طرق مختلف صورت می‌گیرد چون نمي‌توانيم وقت دانش‌آموزان را در کمیسیون درگیر کنیم. دانش‌آموز عضو شورا هر دو هفته یکبار در صحن شورا می آید و کارهای قرارگاه ملی را دنبال می‌کند، دیگر کمیسیون باعث می شود که آنها از نظر درسی آسیب بخورند ولی حسب موضوع استمزاج می‌شود هم از آنها و بعضاً از طریق شبکه پشتیبان نظر دانش‌آموزان اعمال می شود.

 منتها در حوزه‌هایی که به مباحث اداری و مالی مربوط است طبیعتاً خیلی دانش‌آموزان درگیر نمی‌شوند.
 

*به شورای مرکزی طبق اساسنامه یک سری وظایف محول شده تاکنون چقدر وظایف اساسنامه را محقق کردید؟
 

 اساسنامه یک نگاه حداقلی است. مدت‌هاست که از وظایف اساسنامه‌ای به عنوان یک حد حداقلی که باید انجام دهیم، عبور کردیم. منتها به نظرم ما باید توجه کنیم که نسبت به فرمایش رهبر معظم انقلاب در سال 95 که خدمت ایشان بودیم، چقدر توانستیم پاسخگو باشیم؟ من فکر می‌کنم این را باید لحاظ کنیم و به آن مطالبه که از تشکل توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان پدر معنوی تشکل شده است، چقدر توانستیم نزدیک شویم و آن را باید نقطه هدف بگیریم.

 انتظار از شورا، نظارت بر تشکل است. انتخاب دبیرکل و همین اقدامات عمومی که انجام شده است. من فکر می‌کنم که در اینجا مشکلی نیست. هر چند نظارت ما بر شبکه پشتیبان در یکسری جاها باید توسعه پیدا کند و شورا باید حضور بیشتر داشته باشد.

 واقعا نیت داشتیم در این دوره هر فصل حداقل در یک استان جلسه بگذاریم. کرمان را رفتیم ولی شرایط کرونایی برای ادامه این قضیه مانع شد.

جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری(نماینده معزز رهبری) اصرار دارند که پروتکل‌ها را به طور کامل رعایت کنیم و اگر دستوری برای منع سفر می‌شود، همان را رعایت کنیم و ما هم تبعیت کردیم. در حوزه‌اي هم که توسط آقا به ما امر شد مبتنی بر توسعه حوزه اثر، اصلاحاتی در آیین نامه تشکل در طرح احمدی روشن و طرح رسا صورت گرفته است که شبکه ما از مهر ماه، حلاوت آن را خواهد چشید.
 

*فکر می‌کنید دانش‌آموز محور بودن شعار بوده یا واقعیت است؟
 

نمی‌خواهم با تکلف صحبت کنم. به طور ویژه شرایطی که پیش آمد، حضور فیزیکی دانش‌آموزان را در این دو سال در شورای مرکزی کمرنگ کرد.

 خوب می‌دانید حضور مجازی در جلسه نمی‌تواند نقش فرد را چنان که لازم است، ایفا کند. هرچند ما بارها دعوت کرده و شرایطی را مهیا کردیم و دوستان آمدند. خیلی دانش آموزان خوبی هم در این دو دوره داشتیم. واقعاً دانش‌آموزان برجسته از نظر علمی ـ تحصیلی بودند كه اکثراً دانش‌آموزان موفق در حوزه تحصیلی بودند.

 ولی متاسفانه این شرایط باعث شد که حضور فیزیکی دانش‌آموزان کمرنگ شود. همانطور جلسات فیزیکی قرارگاه ملی کمرنگ شود و ما شرمنده دانش‌آموزان شدیم و اینجا به سهم خودم باید از شبکه دانش‌آموزی عذرخواهي كنم. آنچنانی که باید نتوانستیم حق حضور دانش‌آموزان را ادا کنیم. هرچند تلاش کردیم نماینده خوبی برای کنگره باشیم چون بالاخره نماینده دانش‌آموزان هستیم و سعی کردیم تا جایی که می‌توانیم از این جهت جبران کنیم. امیدوارم این شرایط زودتر بر طرف شود و بیش ازاین دیگر شرمنده بچه ها نشویم.

اگر دانش‌آموز را از اتحادیه حذف کنیم، یک چرخ دنده هرزگردی بیش نیستیم

بی تعارف عرض می‌کنم و این را همه باید بدانیم که اتحادیه یعنی دانش‌آموز. اگر دانش‌آموز را از اتحادیه حذف کنیم، چرخ دنده هرزگردی بیش نیستیم و هروقت رویکردی بخواهد حاکم شود که در آن محوریت دانش‌آموز را مخدوش سازد، با عرض احترام باید بگویم هیچ تناسبی با هویت اتحادیه ندارد و از این جهت در تمام شئون تشکل باید این رویکرد را لحاظ کنیم.

خاطرم هست زمانی که مسئول اتحادیه استان بودم و حاج آقا به زنجان آمده بودند. فكر مي‌كنم سال ۹۰ بود. ردیف جلو کلا خالی بود. آن زمان حاج آقا بیشتر فرصت داشتند و دانش‌آموزان الان  حسرت آن روزها را می خورند. حاج آقا در هر سفر با تمام اعضای قرارگاه شهری به طور جداگانه با دخترها و پسرها جلسه می‌گذاشتند.

آن روز حاج آقا گوشه سالن نشستند در حالی که قاعدتاً حاج آقا باید وسط می نشستند. گفتم حاج آقا اگر امکان دارد وسط بنشینيد. خیلی آرام و متین با همان لحن دلنشین همیشگی گفتند: «من مقيد هستم اگر جایي این امكان وجود داشته باشد، جوری بنشینم که پشتم به دانش آموزان نباشد».

 این برای من خیلی درس بود. هر وقت دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری‌های ما کمرنگ می‌شوند، احساس می‌کنم به انحراف می رویم. هرچند می‌خواهم دانش‌آموزان از بنده بپذیرند که در این دوره که بودیم همه دوستان این دغدغه را داشتند از خانم فداکار و آقای طالبی به عنوان نمایندگان حاج آقا، آقای نوری به عنوان منتخب حاج آقا در شورا، آقای جلالی رئیس شورا، آقاي استعدادي نماینده وزیر، بنده و دو عضو دانش‌آموزي، اصرار همه دوستان بر محور بودن فضای دانش‌آموزی است.

 حتی در بحث بودجه‌ریزی امسال هر جا که توانستیم از حقوق و مزایای تشکل زدیم و به سمت برنامه‌های دانش‌آموزی بردیم.
 

*در اين مدت چه چالش‌هایی داشتید؟
 

 باید بگویم خیلی خوشحالم که در این دو سال در صحن شورا هیچ چالشی جدی ای نداشتیم. یعنی واقعاً شورای ما در این دوره، یک شورای یک دستی بود. یک دست نه اینکه هیچ کس مخالف دیگری نبود بلکه بحث ها خیلی هم جدی طرح می شد. اما چون همه یکدل بودیم اختلافات با گفتگو حل می شد.

 چالش ما دو نکته بود که من قبلا عرض کردم؛ یکی سفرهای استانی ماست که باید انجام می‌شد و ما وقتی که در استان‌ها حضور نداشته باشیم، ارتباط مان با شبکه کمرنگ می شود. خب شرایط واقعا ما را مستاصل کرد.

دومین مطلب و یکی از چالش های جدی ما این بود که دوست داشتیم خیلی بیشتر در محضر دانش‌آموزان در صحن شورا باشیم و متاسفانه این شرایط دست ما را برای این کار بست. به جز این دو مسأله، الحمدلله چالش خاصی که مانع کار ما بخواهد بشود یا حاشیه‌اي درست کند، نداشتيم.
 

* شما چه نقاط هم راستا و وحدت آفرين بين نظام اجرا و شورا مي‌بينيد؟
 

دو اتفاق ویژه داریم. یکی سرکار خانم موسوی که سال‌ها عضو شورا بودند و در حال حاضر معاون خواهران هستند. دیگری آقای طالبی که سال‌ها در نظام اجرا مسئولیت داشتند و الان هم عضو شورای مرکزی هستند. این دوگانه خیلی به ادبیات مشترک کمک می‌کند.

 آقاي استعدادي هم مدت‌ها در نظام اجرا بودند و الان عضو شورا هستند. بنده هم اجرایي بودم و الان عضو شورا هستم. آقای جلالی هم مسؤول استان بودند. البته براي ما منتخبين كنگره معمولا اينطور است.

 یک اتفاق ویژه ديگركه داريم، سرکار خانم فداکار است که نماینده حاج آقا هستند و از دانش‌آموزان سابق انجمني بودند. تركيب به سمتی رفته است که ما حرف های هم را خوب می‌فهمیم.

 اگر نظام اجرا بیان می کند که از انجام کاری به خاطر شرایط فعلی، ناتوان است، شورا آن را درک می‌کند و متقابلاً اگر شورا ملاحظه‌اي را برای نظام اجرا دارد، نظام اجرا با توان حداکثری سعی می کند این را پيش ببرد. اين دو مواجهه، صحنه های جالبی را رقم مي‌زند.
 

*حرفتان با دانش‌آموزان؟
 

ما یک فهمی تا به حال داشتيم نسبت به آن نیازهایي که تشکل ما در حوزه مقررات و آیین‌نامه‌ها دارد ولی طبیعتاً تک تک عناصر شبکه ما جاهایی تشخیص هایی دارند مبتنی بر نیازهایی که روی زمین مانده است یا شاید بندی در برخی آیین‌نامه‌ها منطقا درست نباشد.

 از کل شبکه دانش‌آموزی و پشتیبان  استدعا دارم كه چه قبل انتشار کتابچه آیین‌نامه‌ها و چه بعد آن، نکات خود را برای ما ارسال کنند. آدرس دفتر نمایندگی و شوراي مرکزی را همه می‌دانند. حتی دانش‌آموزان با ادبیاتی که خودشان دارند ارسال كنند و مقید نباشند که ادبیات حقوقی داشته باشند، نکاتشان را برای ما ارسال کنند و مطمئن باشند این نکات را در تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌ها دخیل خواهیم کرد.

از انجمن اسلامی مدرسه تا قرارگاه ملی، ساختار اتحادیه استان‌ها و ... شاید حتی دانش‌آموزی یک نقدی بر نوع ساختار ما داشته باشد که مفید واقع شود. ضمنا از کسانی که پیشنهادهای کارآمدی دهند که تأثیر جدی در تشکل داشته باشد، تقدیر ویژه‌ای خواهیم داشت. در واقع اگر فردی(از شکه دانش آموزی یا شبکه پشتیبان) یک پیشنهادی بدهد که مصوب کمیسیون و صحن شورا گردد و که باعث پیشبرد کار تشکل شود، تقدیر ویژه‌ای از این فرد خواهیم کرد.

در خصوص ارتباط دانش‌آموزان با ما، اگر شماره تلفن و یا شناسه مجازی ما را در اختیار همه شبکه بگذارید استقبال می کنم. همین الان هم اگر با رسانه‌ای که مربوط به انجمن‌های اسلامی ماست مواجه شوم حتما دنبال می کنم و این برایم مهم است. ما نماینده دانش‌آموزان هستیم و هویت ما رأیي هست که در کنگره به ما دادند.
 

*حرف آخر
 

ممنونم از اینکه اين فرصت برای گفت‌وگو با دانش‌آموزان فراهم شد و یک پیشنهاد دارم. بستر مجازی یک فرصت‌هایی را ایجاد کرده است و ما این آمادگی را داریم که برنامه‌هایی باشد که به صورت زنده در خدمت دانش‌آموزان باشیم و اگر از طریق قرارگاه ملی اتفاق بیفتد بهتر است که شأن نماینده دانش‌آموزان در صحن شورا در این ارتباط لحاظ شود ولي اگر از طرق دیگر هم باشد آمادگی دارم سوال یا پیشنهادی دارند، مطرح كنند.

انتهاي پيام/

 

کلمات کلیدی
ارسال نظر
کاربر گرامی، برای ارسال نظر روی دکمه روبرو کلیک کرده و نظر خود را ثبت کنید