به بهانه 13 آبان و روز دانش آموز مصاحبه اختصاصی مرکز رسانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با آقای حسین ذاکر ، عضو منتخب قرارگاه ملی دانش آموزان در شورای مرکزی
سیزده آبان (روز دانشآموز) و رویدادهای مرتبط با آن، تأثیر بسزایی در شکلگیری و گسترش کنشگری و فعالیتهای دانشآموزی در ایران داشته است، به ویژه از طریق فراهم کردن یک سکو برای مشارکت و ارتقاء سطح فعالیت بر همین اساس واحد ارتباطات و رسانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان مصاحبه ای با آقای حسین ذاکر ، عضو منتخب قرارگاه ملی دانش آموزان در شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان ترتیب داده که خلاصه ای از این مصاحبه تقدیم حضورتان می گردد.
۱. فراهم آوردن میدان و گسترش دامنه فعالیت
سیزده آبان فرصتی برای دانشآموزان ایجاد میکند تا فعالیتهای خود را از محیط صرفاً مدرسهای فراتر ببرند.
• گسترش فعالیت از مدرسه : یکی از خاطرات شیرین ایشان از ۱۳ آبان سال ۱۳۸۴ نقل شده است که یک دانشآموز کلاس دهمی و عضو انجمن اسلامی بود و در ادامه راهپیمایی آن سال به عنوان سخنران پیش از خطبهها صحبت کرده است. این رویداد، فعالیت وی را از مدرسه فراتر برده و به او نشان داده است که کارهای خیلی دیگری میتواند انجام دهد.
• تأثیرگذاری میدان: «میدانی که به دانشآموز داده شد» در این مناسبتها، بسیار مؤثر بوده و به کنشگری دانشآموزان کمک کرده است.
۲. ارتقاء نقش دانشآموز از مخاطب به فاعل (کنشگر)
نقشآفرینی فعال دانشآموزان در این بستر، بر اساس دستورالعملی از مقام معظم رهبری است که خطاب به «حلقههای میانی» (که اتحادیه میتواند یکی از آنها باشد) مطرح شده است. این هدف کلان، این است که مردم (و دانشآموزان) از مقام استفاده به مقام افاده (سود یا نفع رساندن) آورده شوند.
• مسئولیتپذیری و مطالبهگری: در اتحادیهها، دانشآموزان میآموزند که صرفاً مخاطب خالی نباشند. در کنار مطالبهگری، خودشان نیز مسئولیتپذیر باشند.
• عاملیت اجتماعی: دانشآموزانی که این مسیر را طی میکنند، فاعل جامعه و فاعل مدرسه هستند، و این امر تأثیر بسیار مثبتی داشته است.
۳. آموزش شیوه صحیح کنشگری و مطالبهگری
کنشگری مؤثر مستلزم رعایت اصول و روشهای مشخصی است که در نهادهای دانشآموزی مانند انجمن اسلامی تمرین میشود.
• منطق و ادب در مقابل هیاهو: در اتحادیه تمرین میشود که چگونه حرف خود را با منطق، ادب و ایمان بگویند، نه با هیاهو. این نکته مهمی است که به دانشآموزان کمک میکند یاد بگیرند چطور کنشگری و مطالبهگری کنند.
۴. ویژگیهای دانشآموز تراز انقلاب و کنشگری
برای موفقیت در کنشگری انقلابی، دانشآموزان باید ویژگیهای خاصی را در خود پرورش دهند که در بیانات مقام معظم رهبری مطرح شده است.
• ایران دوستی و امیدآفرینی: دو ویژگی بسیار مهم برای «دانشآموز تراز انقلاب اسلامی» که باید بر آن تمرکز شود، ایران دوست بودن و امیدآفرین بودن است. داشتن این دو ویژگی برای دانشآموز ضروری است تا بتواند کنشگری مطلوب را انجام دهد.
واقعه 13 آبان سکوی کنشگری دانش آموزان
نشست حلقه وصل برگزار شد
شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان تکمیل شد
وزیر آموزشوپرورش: دانشآموزان انجمنهای اسلامی میتوانند در عرصه ملی و بینالمللی اثرگذار باشند
اتحادیه انجمنهای اسلامی مدرسهای برای تمرین مسئولیت است/ ضرورت شکوفایی استعدادهای نوجوانان
نظرات ارسالی توسط شما ، پس از تایید منتشر خواهد شد.
تلفن پشتیبانی : 77500771-021 | ساعت تماس شنبه تا چهار شنبه 8 الی 16
نشانی ما در پیامرسان بله :
chat?uid=4526802160
نشانی ما در پیامرسان ایتا :
https://web.eitaa.com/#@ayandehsazzan
نشانی ما در نرم افزار شاد :
#c=c0BMhv0b2e69b3261f66f3d91d743349
نشانی ما در پیامرسان سروش :
https://web.bale.ai/chat?uid=4526802160
نشانی ما در پیامرسان روبیکا :
https://web.bale.ai/chat?uid=4526802160
نشانی ما در وبسایت آپارات :
https://web.bale.ai/chat?uid=4526802160
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان می باشد.