لوگو آینده سازان
- اخبار ستادی - اخبار شورای مرکزی

۱۳ آبان هویت‌بخش، روشنگر، و اثرگذار بر تاریخ معاصر ایران است

واحد رسانه اتحادیه در ادامه سلسله مصاحبه های مناسبت یوم الله 13 آبان با آقای ارشاد استعدادی نماینده وزیر محترم آموزش در شورای مرکزی اتحادیه گفت و گویی کرده که خلاصه ای از آن تقدیم دیدگانتان می گردد.

واحد ارتباطات و رسانه
1404/08/11
۱۳ آبان هویت‌بخش، روشنگر، و اثرگذار بر تاریخ معاصر ایران است
یوم الله سیزده آبان (روز دانش‌آموز) در تاریخ معاصر ایران نقش بسیار پررنگ و بسزایی ایفا کرده است و به‌طور مشخص در سه بُعد هویت‌بخش، روشنگر و اثرگذار عمل می‌کند، به‌ویژه در راستای گفتمان انقلاب اسلامی و نقش‌آفرینی دانش‌آموزان .

۱. نقش هویت‌بخش :
نقش دانش‌آموزان در تحولات تاریخ معاصر ما، یک نقش بسیار قوی و هویت‌بخش بوده است .
پیوند با استکبارستیزی: ۱۳ آبان هویت دانش‌آموز ایرانی را با مسئله استکبار ستیزی گره زده است .تقویت هویت ملی و دینی: اقدامات دانش‌آموزان در راستای تقویت هویت ایرانی ما و هویت اسلامی ما صورت گرفته است.تعریف هویت آرمان‌خواه: این فعالیت‌ها در جهت ایجاد یک ایرانی به تمام معنای موحد و حق‌طلب بوده که در مقابله با جبهه استکبار قرار دارد.
۲. نقش روشنگر
نقش دانش‌آموزان در تاریخ معاصر همچنین یک نقش روشنگر توصیف شده است .
اقدام در راستای روشنگری: دانش‌آموزان توانستند اقداماتی را در راستای روشنگری انجام دهند .ایجاد بستر فرهنگی: در دوران دانش‌آموزی، از هفته‌ها قبل از ۱۳ آبان، دانش‌آموزان کارهایی مثل آماده‌سازی کاریکاتور سران استکباری دنیا و برپایی مسابقات مختلف انجام می‌دادند؛ همچنین تلاش می‌شد روزنامه دیواری و فضاهای فرهنگی در مدرسه ایجاد شود که این فعالیت‌ها به درک و تبیین مسائل سیاسی کمک می‌کرد .
۳. نقش اثرگذار
سیزده آبان و فعالیت دانش‌آموزان نقشی اثرگذاردر تاریخ معاصر ایفا کرده است.
شکوفایی کنشگری: ۱۳ آبان بستری بسیار مناسب برای شکوفایی کنشگری دانش‌آموزان فراهم می‌آورد. دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی، کسی است که کنشگر است، در میدان حضور دارد، مسئولیت می‌پذیرد و می‌تواند تحولات مختلفی را رقم بزند.
محرک گفتمان انقلاب: این روز نقش به سزایی در نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در راستای گفتمان انقلاب اسلامی دارد. همچنین فضای پرشور و نشاط‌آفرین این روز به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در این فضا رشد کنند و در راستای گفتمان انقلاب اسلامی فعالیت داشته باشند .
هدف نهایی تأثیرگذاری: اثرگذاری مطلوب در نهایت منجر به بروز و ظهور یک ایران آباد، ایران آزاد، ایران مستقل و ایران اثرگذار در دنیا خواهد شد .

به طور خلاصه، ۱۳ آبان با پیوند زدن هویت دانش‌آموز به آرمان‌های حق‌طلبی و استکبارستیزی (هویت‌بخش)، فراهم آوردن زمینه برای آگاهی‌بخشی و تبیین سیاسی (روشنگر)، و تقویت روحیه کنشگری و فعالیت در راستای اهداف انقلاب (اثرگذار)، تأثیری تعیین‌کننده بر مسیر تاریخ معاصر ایران داشته است.

ویژگی‌های دانش آموز تراز چیست؟
ویژگی‌های دانش‌آموز «تراز انقلاب اسلامی» در منابع ارائه شده، فراتر از موفقیت صرف تحصیلی تعریف شده و شامل ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی و آرمان‌خواهی است.دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی کسی است که در راستای تحقق یک ایران آباد، ایران آزاد، ایران مستقل وایران اثرگذار در دنیا تلاش می‌کند . این دانش‌آموز در نهایت موجب بروز و ظهور یک ایران حق‌طلب خواهد شد.
مهم‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموز تراز عبارتند از:
۱. کنشگری و حضور فعال در میدان
دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی کنشگر است و حتماً فعالاست و در میدان حضور دارد . این دانش‌آموز می‌تواند تحولات مختلفی را رقم بزند. او باید بتواند مسئولیت بپذیرد و نقش‌آفرین باشد و در آخر دانش‌آموز تراز در راستای گفتمان انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند .
۲. خودسازی، دگرسازی و برنامه‌ریزی
این دانش‌آموز دائماً در حال تلاش، خودسازی و دگرسازی است.او هم برای خودش برنامه دارد و هم نسبت به خودش، امروز و فردای خودش حساس است .او باید کسی باشد که امروز مؤثر و مفید است و همچنین برای مؤثر و مفید بودنش برای فردا برنامه دارد.
۳. فراگیری و توسعه همه‌جانبه
دانش‌آموز تراز انقلاب کسی است که به تحصیل و ورزش خود اهمیت می‌دهد و این توجه به تحصیل و ورزش به منظور تقویت قوای فکری، قوای علمی و قوای جسمانی اوست.
۴. حساسیت و مسئولیت‌پذیری جهانی (عدم تمرکز بر خویش)
دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی فقط به خودش فکر نمی‌کند.او دست بقیه را هم می‌گیرد و بقیه را نیز همراه کرده و به پای کار گفتمان انقلاب می‌آورد.او نسبت به امروز و فردای دیگر دانش‌آموزان ایران و دنیا حساس است.این حساسیت، اگرچه اولویت را به هم‌میهنان می‌دهد، اما به دانش‌آموزان دنیا که در جریان حق‌طلبی قرار دارند نیز معطوف است
به طور خلاصه، دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی شبیه یک موتور محرک است که نه تنها برای پیشرفت خود (خودسازی و تقویت قوای فکری و جسمانی) برنامه دارد، بلکه با کنشگری و حساسیت نسبت به وضعیت دیگران (دگرسازی و حضور در میدان حق‌طلبی)، مسیر جامعه و جهان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انجمن‌های اسلامی چگونه رشد کردند؟
انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نهادی هستند که رشد و تأسیس آن‌ها ریشه‌هایی در قبل از انقلاب اسلامی داشته و با حمایت‌های خاص، به جایگاه کنونی خود رسیده‌اند.
بر اساس منابع، مراحل و ویژگی‌های رشد انجمن‌های اسلامی عبارتند از:
۱. شروع فعالیت و انگیزه اولیه (قبل از انقلاب)
فعالیت این نهاد به عنوان یک شجره طیبه توصیف شده است. شور، شوق و شعور یک سری از دانش‌آموزان از قبل از انقلاب آغاز به فعالیت کرد و بنیان این تشکل را گذاشت.
۲. تأسیس و حمایت رسمی
تأسیس، شکل‌گیری و رشد انجمن‌های اسلامی با حمایت حضرت امام خمینی(ره) صورت گرفت . این حمایت، بستر لازم را برای سازماندهی و پویایی این تشکل فراهم ساخت.
۳. تمرکز بر کیفیت
در طول رشد انجمن‌ها، اگرچه کمیت (تعداد اعضا) همیشه برای این نهاد مهم بوده است، اما مهم‌تر از آن کیفیت بچه‌ها (دانش‌آموزان) بوده است. این تمرکز بر کیفیت به حفظ سلامت و اثربخشی تشکل کمک کرده است.
۴. پویایی و اثربخشی
انجمن‌های اسلامی به عنوان یک تشکل پویای اثربخش محتوایی رشد کرده‌اند و این پویایی تا امروز ادامه داشته است . فعالیت‌های این اتحادیه امید می‌رود که در راستای شکوفایی گفتمان انقلاب اسلامی، به‌ویژه در مدارس و در بین دانش‌آموزان، نقش‌آفرین باشد .
۵. تأثیرگذاری و خروجی نسلی
یکی از نشانه‌های رشد کیفی و موفقیت انجمن‌های اسلامی این است که بسیاری از مدیران مؤثر و دارای سلامت و معتقد به مبنا در حال حاضر، افرادی هستند که در دوره جوانی و دانش‌آموزی خود در این تشکل ورود، بروز، عضویت و نقش‌آفرینی داشته‌اند.

اخبار مرتبط

نظرات شما

نظرات ارسالی توسط شما ، پس از تایید منتشر خواهد شد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان می باشد.